Melyik a jobb kezem?

vasárnap, május 19, 2013



Néhány gyerkőc még nagycsoportos korában is nehezen tudja megkülönböztetni, hogy melyik a jobb és melyik a bal keze. Az iskolában az írás, olvasás megtanulásánál pedig nagy szükségük lesz erre, hiszen nem mindegy, merrefelé néz a "b" betű pocakja, az "F" betű fésűje. Ahhoz azonban, hogy a gyerekek síkban jól tudjanak tájékozódni, először térben kell ezt megtanulniuk, mégpedig saját testük segítségével. A jobb és bal oldal ismerete szorosan összefügg a testkép, testfogalom és a testséma kialakulásával. Mit is jelent ez és hogyan tudunk otthon is olyan játékokat játszani, amelyekkel segíthetünk ezen képességek fejlődésében?
 

 
Mi is az a testkép?

A testkép tulajdonképpen a saját testünkről alkotott kép, melyet külső és belső érzékletek, benyomások által nyerünk, valamint mások rólunk alkotott véleménye is befolyásolja. Például: tükörbe nézve látjuk magunkat, vagy valaki azt mondja: híztál egy kicsit.

Így segíthetünk a kisgyermeknek, hogy kialakuljon a testképe önmagáról:

  • A pici gyerekek is szívesen bohóckodnak, grimaszolnak a tükör előtt. Hagyjuk, hadd mélyedjenek el a látványban, nem baj, ha sokáig tanulmányozzák magukat! Jó, ha van a szobájukban egy megfelelő magasságban felszerelt tükör, amelyben tetőtől-talpig látják az egész testüket. 
  • Néha üljünk együtt a tükör elé és soroljuk fel, kinek milyen külső tulajdonságai vannak: neked kék a szemed, nekem barna. Neked szőke a hajad, az enyém barna stb. 
  • Ha fényképeket nézegetünk, hasonlítsuk össze a gyerkőc régi képeit a mostani önmagával, mondjuk el, mi az ami megváltozott: már hosszabb a hajad, nem olyan dundi a kezed stb.
  • Tegyünk ki magunk elé fotókat a család tagjairól és játsszunk "Kire gondoltam?" játékot. Soroljuk fel valaki külső tulajdonságait és ő próbálja kitalálni, kire gondoltunk. Azután cseréljünk!    

Mi az a testfogalom?

Amit tudunk a testünkről. Óvodás gyerekeknél ez a testrészek nevét és funkcióját jelenti. 

Így segíthetünk a testfogalom kialakításában:

  • Fürdésnél, öltözködésnél már egész piciknél mondjuk is a testrészek nevét, amikor megmosdatjuk, öltöztetjük őket. Később már csak kérjük, hogy nyújtsd ide a karod, a lábad...Még nagyobb ovisok már egyedül is mosakodhatnak, akkor játszhatjuk, hogy mi mondjuk meg, mi következik: most mosd meg a bal füledet, a jobb lábadat...stb.
  • Vigyünk be a kádba, vagy nyáron a medencébe egy játékbabát, amit ő mosdat meg és közben mondja a testrészei nevét. Törölközésnél még egyszer elismételhetjük.
  • Játsszunk orvososdit! Legyünk mi a doktornénik és kérjük meg a kis beteget, hogy nyújtsa ki a nyelvét, hallgassuk meg a mellkasát, a hátát, kopogtassuk meg a térdét. Aztán ő is megvizsgálhatja a mackót, vagy a babát. 
     
  • Rajzoljuk körül a gyerekeket nagy csomagolópapíron. Miközben rajzolunk, mondjuk is, hogy éppen hol tartunk: ez a fejed, ez a nyakad, a vállad, a karod....stb. Ha készen van, színezzük ki együtt és az arc részeit is rajzoljuk meg. 
  • Vágjunk szét egész alakos képeket (újságból) aztán próbálja meg a kisgyermek összerakni. Először csak négyfelé vágjuk, később több darabba és ferdén is darabolhatunk. Ha az egész test már jól megy, próbálkozhatunk egy arccal is. 
  • Rajzoljunk meg félig egy arcot és a gyermek egészítse ki (nagyobbak). 
 Nagyon sok mondóka, dalocska van, amit mind segíthet a testfogalom kialakításában:

Lóg a lába, lóga
nincsen semmi dolga.
Mert ha dolga volna,
a lába nem lógna.

Fussunk, szaladjunk
hadd lobogjon a hajunk!
 
Hüvelykujjam almafa,
mutatóujjam megrázta, 
középső ujjam felszedte,
gyűrűsujjam hazavitte,
a kisujjam mind megette,
megfájdult a hasa tőle! 

Dobi, dobi, háta
rakoncai pálca,
mondd meg nekem te kislány
melyik ujjam bö-kött-meg.  

 

Ez a szemem, ez a szám, 
ez meg itt az arcocskám.
jobbra-balra két karom,
forgatom, ha akarom.
Két lábamon megállok,
ha akarok ugrálok.
Nyisd a kezed, zárd ökölbe,
forgasd csuklód körbe-körbe.
Tapsolj kettőt, csapj térdedre,
Engedd karod le a mélybe





Mese az ujjakról - mondóka



Mi a testséma?

A test térbeli mozgásának, egyensúlyának, valamint ezek ltozásának megélése, megtapasztalása. Ide tartozik a téri irányok, a test másokhoz viszonyított térbeli helyzetének ismerete (valaki mögött, előtt, mellett állok). Erre a szintre akkor juthat el a kisgyermek, ha a testképével és testfogalmával már tisztában van.  

Milyen játékok fejlesztik a testsémát?

  • "Kiskanál, nagykanál, minden gyerek így csinál!" mondjuk ezt a mondókát és felveszünk egy testhelyzetet (pl.: terpeszállás, karok magastartásban). Mindenkinek utánozni kell a testtartást. Először olyan testhelyzetet válasszunk, amelyben szimmetrikus a két testfél, aztán már lehet eltérés a bal és a jobb oldalunk között.
  • Ugyanez a játék mehet zenére is. Amíg szól a zene, mindenki táncol, ha elhallgat a zene, mindenki megáll és az előre megbeszélt játékosra nézve leutánozza annak testhelyzetét.  
  • Zenére körbejárunk és mindig a sorban a legelső mutatja a mozdulatot, ahogyan haladni kell, pl: páros lábon szökdelve, magas térdemeléssel, törpejárásban stb. 
  • Kinti játék: szaladgáljunk összevissza, és tapsra mindenki álljon meg (ha lehet üljön le). Mondja el mindenki, mi van előtte, mögötte, fölötte, mellette (először még jobb és bal irány nélkül). 
  • Téri irányok gyakorlása játék közben: építsünk kockákból emeletes házakat, utcát, boltot stb. Meséljük el, mi van a bolt mellett, az emeletes ház legfölső emeletére költöztessünk be egy kis játékfigurát, menjen el egy autó a ház előtt, egy repülő a ház fölött.
  • Ha térben már jól megy, akkor síkban is megéreztethetjük az irányokat. Mesekönyvet nézve mondjuk el, hogy a képen mi van a ház mellett, ki bújt el a fa mögé stb. Rajzoljunk együtt egy képet, miközben mondjuk is: rajzolok a ház mellé egy kutyaházat is, elé egy kutyatálat.  
  • A jobb és bal oldal megismerése, megtanulása csak mindezek után jön, ha az előző ismereteknek már birtokában van a kisgyermek. Kihasználhatjuk a mindennapi helyzeteket: fogjunk kezet gyakran- a jobb kezünkkel. Evésnél is tudatosíthatjuk, melyik kezünkben fogjuk a kanalat. Cipő, kesztyű felhúzásnál nevezzük meg, melyik a jobb és a bal.   
  • Rajzoljuk körbe a jobb és a bal tenyerünket is és figyeljük meg, miben tér el egymástól a kettő. Ha kivágjuk és egymásra fordítjuk, látjuk, hogy hasonló (így tudunk tapsolni is).
  • Nagyon hasznosak és a gyerekek által kedveltek a mozgásos játékok. Alakítsunk ki egy akadálypályát különböző feladatokkal. Pl.: ugrálj a jobb lábadon az asztalig. Ott fogd a jobb kezedbe az almát és gyere vissza hátrafelé járásban.   
 


You Might Also Like

0 megjegyzés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images